Hvem skal bestemme skoleklær?

Oppdatert: Islamisten Mohammed Usman Rana får slippe til i VG med en udokumentert påstand om at hijab handler om religion. Er det ikke patetisk og anti-intellektuelt å hevde, slik Rana legger til grunn, at det liksom ikke har vært religiøse muslimer i Norge tidligere da, siden hijab-debatten er brakt opp nå og ikke i 1970?

Mange muslimer som ikke er så ytterliggående som Usman Rana hevder at hijab er et kulturelt og politisk betinget plagg, og ikke har noe med religionsfrihet å gjøre. Det Muslimske brorskap og Usman Rana er kanskje ikke åpne om sine motiver?

Mer om hijab:

Kampen om uniformen.

Ekstreme muslimer styrer debatten.

Media har funnet ut at enkelte skoler har klesreglement som ikke omfatter forbud mot hijab, men derimot forbyr caps og lue.

Leser de grundig finner de kanskje også noen som ikke har husket å forby å bruke vannpistol eller sprettert i timen, mens det kanskje uttrykkelig står at det er forbudt å bruke mobiltelefon.

Slik kan det gå hvis man har uttømmende og spesifiserte forbud i et reglement som ikke oppdateres like ofte som nye trender og problemer dukker opp.

Fra en barneskole i Oslo. Er det kanskje her de med hijab sitter? (Faksimile VG.)

Alle skoler skal ha et skolereglement. Reglementet vedtas på den enkelte skole, men kommunepolitikerne kan selvfølgelig legge overordnede føringer for alle skoler deres kommune eier. Hvis de vil.

Skolene som er omtalt i VG er altså i Oslo kommune og under kommunens kompetanseområde. De som styrer Oslo har vedtatt at det skal være slike driftsstyrer som har slike oppgaver som å blant annet vedta skolereglement.

Av en eller annen grunn velger FrPs Per Willy Amundsen allikevel å rette skytset mot regjeringen. Dette til tross for at jeg antar han vet at det er driftsstyrene ved skolene som har vedtatt skolereglementene han karakteriserer som dobbeltmoralske.

Hvis dobbeltmoralske skolereglement er et problem, og hvis det er et problem at driftsstyrene ved hver enkelt skole har myndighet til å vedta reglementene, så er regjeringen ikke rett skyteskive for akkurat de problemene.

Dette problemet kan løses på hver enkelt skole. Hvem er for at driftsstyrer skal ha makt til det?

Ulovlig hijab eller pålagt skoleuniform? (Utsnitt fra hijab2)

Dersom man senere oppdager at et prinsipielt syn om «mer makt til driftsstyrer» også kan innebære at for eksempel islamister kupper et driftsstyre på en Oslo-skole, og innfører skoleburka, eller at husflidslaget kupper driftsstyret og innfører skolebunad, så har man et organ som ligger over driftsstyret, og det er kommunestyret. I Oslo er det byråd (parlamentarisk). Trolig har stortingsrepresentant Amundsen oversikt over hvem som kan kontaktes av partifeller i Oslo for å løse problemet.

Det var altså skolereglement og muligheten til å bestemme skolepåkledning og regler for oppførsel med mer.

Når det gjelder lovforbud mot hijab så er det Stortinget som vedtar lovene. Regjeringens oppgave er å iverksette lovene Stortinget har bestemt. Stortingsrepresentant Per Willy Amundsen har selvfølgelig slik samfunnskunnskap at han vet det utmerket godt. Problemet er vel heller at journalister er for oppslagssugne at de ikke gidder stille enkle spørsmål om realiteter. (Eventuelt at enkelte journalister  mangler elementær samfunnskunnskap, men jeg tror heller standen er preget av latskap  og slurv enn mangel på elementær kunnskap.)

Han kan gjerne rette kritikk mot regjeringen for at de ikke støtter hijabforbud, men det er altså noe helt annet enn disse skolereglementene.

Hadde jeg vært journalist så hadde jeg spurt:

Hvem skal bestemme hvilke klær skoleelevene skal ha på seg og hvem skal bestemme skolenes reglement, herr Amundsen?

Jeg tviler på at ropet på regjeringens inngripen hadde dominert VGs oppslag da.

[polldaddy poll=2840780]

 

Mest lest på Norske forhold siste tre dager, pr 13. mars.
(Dette ville tatt fjerdeplassen.)

  1. Erfaren sjåfør, ny trygg bil og sikker vei reddet liv.
  2. «Du er ingen hvitmanns-unge».
  3. Råtner på rot.
  4. Slettmeg.no, et bomskudd.
  5. Like mystisk hver gang.


Bloggurat

Blogglisten

Twingly BlogRank

Annonser

18 tanker om “Hvem skal bestemme skoleklær?

  1. Tilbaketråkk: Bedre læring når læreren bestemmer « Norske forhold

  2. Tilbaketråkk: …fordi jenter er jo mindre verdt « Norske forhold

  3. syntes det er helt forferdelig at muslimer får gå med hijab men ikke andre med noe som helst på håret! Når jeg var liten gikk eg alltid med et slags sjal på hodet, sånn trekantet, vi kunne jo se håret og alt det, men syntes det var fint, var flere som gjorde det. Vi fikk ikke gå med dette inni timen! Og det er feil, det står jo og i bibelen at kristne skal gå med sjal, så hva om det var det jeg gjorde? det visste ikke de. jeg er jo kristen….
    En jeg gikk i klasse med og hadde en hijab de hadde kjøpt i et annet land, og vi holdt på å diskutere dette på skolen, så hun tok den på. men fikk klar beskjed om å ta den av igjen fordi hun ikke var muslim. Men så då, hvis hun vil gå med hijab selvom hun er kristen, eller om hun er muslim, så skal det være lov, det skal ikke være slik at muslimer får lov og ikke kristne? Nei det skal være likt for alle, så enten skal det ikke brukes noe som helst på håret eller så skal alle ha lov å ha ting på hodet, uansett religion!!!!!!!!

    • Du er egentlig inne på et kjempepoeng i debatten. Hvem som helst kan ta på seg en caps, kippah, hijab eller finlandshette med henvisning til at religionen deres tolkes slik at de ikke skal vise frem håret sitt på skolen eller gå barhodet. Selv om Mohammad Usman Rana og enkelte andre aktive talsmenn for islamister i Norge snakker som om det er anti-intellektuelt og kunnskapsløst å ikke vite at alle muslimske jenter må bruke hijab på skolen, så er jo realiteten en annen enn han forsøker å innbille omgivelsene. Mange velger å ikke bruke hijab og lignende. Den friheten har muslimske jenter hatt i mange år før islamistene nå har fått slike posisjoner i samfunnsdebatten at de kan nærmest stjele talsmannsrollen for alle muslimer.

      Vi kan tenke oss at slike muligheter til frie valg og religiøse påbud kan variere fra menighet til menighet innen religioner, også innen islam.

      Opplysninger om religiøs overbevisning regnes som en sensitiv personopplysning. Dersom skolene til enhver tid skal kunne kontrollere alle elevers religiøse tilhørighet, med all verdens særtolkninger innen ulike menigheter, så må de få tilgang til hver enkelt menighets medlemslister.

      Alternativet er at det ikke skal kontrolleres. Da blir det fritt frem for hodeplagg i skolen, siden Datatilsynet forhåpentligvis garantert ikke vil tillate et slikt kontrollregime.

      Det er kun ekstreme islamister som hevder at hijab er påbudt innen islam og at dette dreier seg om religion.
      Moderate muslimer sier det ikke er noe religiøst påbud og at muslimer gjerne må tilpasse seg vestlig kultur.

  4. At en religiøsthistoriker bomma så fælt om historie er skummelt for dets faget.Herland sier at caps er altså et religøst hodeplagg.Vi som har levd litt på den kloden vet bedre om ungdom kulturen med capsen historikk fra sjøkapitainen til Hippies bevelgelse i san- francisco»Flowers Power,Make lov No War».Capsen er et opprør instrument på den tida.Hijab derimot er uten tvil et religiøst plagg for dekke hode for usømmelighet eller uanstendighet mot sexismen.Maxismen eller de «ISMER» kan samlikne med religion men det betyr ikke det er religion.Karl max ikke en profet.Maxism-leninismen betraktet religion som folk OPIUM.Capsen reflekterer undergraving av klassestyrer autoritet med ikke Hijab.En belgisk parlementarisk bruker allerede hijab ved samlingen.Horfor stortingsrepresentant ble nektet dongeribuksa på samlingen?

    • Det du sier er altså at siden hijab har med religion å gjøre, så skal det tillates. Hijab og caps er begge hodeplagg, bakgrunnen for dem er urelevant.

      • Dette bare beviser hvilken kunnskap du har …

        Nemlig ingen..du kan ikke sammenligne caps og hijab..

        PGa din manglende kunnskap om relgion og kultur..så kan man ikke ta deg alvorlig…

        Bakgrunnen er ikke urelevant..bare fordi du er hvit og sier det..

        Det er så typisk OLA NORDMANN å si sånnt.. det er så typisk uintellegent å si sånn.

        Lær deg kunnskap.. om du ikke vil lære.. så hold kjeft..alt jeg har å si.

        Ikke kom her å påtving regler på folk fordi dem er forskjellig.

        Dette er kun FASCISME!! ikke noe med moral å gjøre

        Å påtvinge folk regler, kultur.. da kan du bare forvente at folk kommer til å kjempe tilbake..

    • Så Karl Marx var ingen profet. Hva skal det egentlig til for å bli utnevnt profet? Et profetvalg av fansen? Må en profet være medlem av profetsambandet før han får profetsertifikatet sitt? At noe har et religiøst grunnlag, betyr det at det er ipso fakto mer viktig og står høyere enn andre filosofier? Betyr en tro på usynlige vesener at det må automatisk bli respektert mer enn andre tanker og fantasier? Det finnes ingen logisk grunn for en sånn diskriminering.

  5. Det er bare å dikte opp en religion, f.eks. nikolai-religionen, og si at lua mi er en del av min religion. Dermed har ikke skolen noe de skulle ha sagt og religionsfriheten råder.

    • Det har du helt rett i. Det kan bli en naturlig konsekvens av å gjøre skolereglementene til en religionsdebatt. Det finnes selvfølgelig visse minimumskrav for å offisielt registrere en religion, men det er ikke vanskelig. (Husker ikke detaljene helt, men tror det bare trengs 200 navn. Det samler du på noen timer på Facebook.)

      I tillegg kan jo nikolai-religionen da søke om statsstøtte, på linje med alle andre religioner. Hvis dere ønsker å hente inn en som ellers ikke fyller kravene til å få oppholdstillatelse i Norge, så kan dere bare kalle ham lue-imam i nikolai-religionen, så får han automatisk innvilget opphold av UDI.

      Hvis nikolai-religionister heller vil ha pizza og cola og avskyr ihjelkokt torsk, risgrøt og levergryte, så kan man jo legge frem religionens matkravliste i militæret også.

  6. Hvorfor i huleste må rejeringen ha «et standpunkt til hijab»? Personlig kleskode er nettopp personlig, og personlig valgfrihet er det FRP vanligvis står for. Bortsett fra når det lønner seg å fravike et prinsipp.

    • Hijab er et politisk symbol for islamister, inspirert av Det muslimske brorskap («muslimbrødrene»).
      Særlig de siste årene har islamister som tilhører denne ekstremistiske retningen klart å erobre talsmannsposisjoner for «alle innvandrer» eller «alle muslimer» i Norge.
      Dette til tross for at de aller færreste muslimer er så ekstreme som Mohammad Usman Rana og de som styrer Islamsk Råd. Selv om Rana, Sultan og Ghozlan kaller seg selv moderate, så er de reelt sett ekstremister.

  7. demokrati her i norge?? det faen meg det fleste muslimer ikke fikk der de mårre rømme fra hjemlandene sine. og hva skjer her i norge? jo aku det samme! mdemokrati norge? skam dere nordmenn.dere kan ikke forby muslimene hodeplagg.noe de har gått med i 1400 hundre år.

    • Problemet er ikke hijaben, men at mange jenter/kvinner TVINGES til å gå med plagget! Da pakistanerne fosset inn i landet som invitert arbeidskraft i 1970årene og fikk opp sine koner, gikk kvinnene med fargerike, løse sjal, ikkeno hijab, man så store deler av håret, og sjalene ble droppet av mange av dem etterhvert. Så går årene, og inn kommer muslimer fra en drøss andre land,- og plutselig skal de tvinge kvinner, selv småjenter, til å bruke hijab, også pakistanske? Drit og dra.
      Kvinner her dekket også håret i hundrevis av år, gifte kvinner hadde sine hodeplagg og gikk ikke uten dem, for kun ektemannen skulle se håret hennes. Det var tilogmed slik at om hun og mannen var ute og gikk på veien, så gikk hun ganske så innhyllet i stoffer noen skritt etter ham. Men utvikling har fjernet dette. Fanatiske muslimer går baklengs i Vesten. Alt skal være som for 1400 år siden..hallo? Noen klokker burde ringe.

    • Så du trodde at det var bare å reise til et annet land hvor det er andre sedvaner og skikker og tvinge borgerne til å godta en kultur som er fremmed for dem? At muslimene har gått med det samme hodeplagget i 1400 år betyr jo ikke at de må fortsette med det i ikke-muslimske omstendigheter. Det er et spørsmål om tilpasning, noe som enige muslimer bare med møye greier, og de fleste ikke i det hele tatt.

  8. Selvsagt har regjeringen fortsatt ansvar, selv om de har delegert noe av dette ned til skolenivå. Å delegere ansvar betyr ikke at ansvaret forsvinner.

    Regjeringen legger også føringer når de delegerer ansvaret.

    Og selv om regjeringen ikke hadde hatt ansvar, så burde man fortsatt forvente at de har et standpunkt, og kan stå for sitt standpunkt.

    • Helt enig i at regjeringen må ha et klart standpunkt. Det kan de gjerne kritiseres for at de ikke har tatt.

      En helt annen sak er hvem som har ansvaret for at skolereglementene ved Oslo-skolene er slik de er. Jeg har ingen interesser i å forsvare regeringen, men det er faktisk ikke regjeringen som har vedtatt skolereglementene. Man må ikke rette baker for smed.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *