Breiviks nett

Hvis du ikke får nok av medias oppslag, eller ønsker å sjekke rundt litt selv, kan kanskje noen av disse linkene være av interesse.

Analysis.no.net har analysert diverse metadata i manifestdokumentet og sammenholdt dette med dagboknotater av Anders Behring Breivik i samme dokument. Her kan du blant annet se når han skiftet ut og ødela brukte harddisker, reinstallerte system, hvilke brukernavn som er knyttet til bilder han har benyttet i dokumentet og mye mer.

De opplyser også at Breivik benyttet en piratkopi av Microsoft Office 2007, lisensiert til Grizli777.

Fra Youtube-video.

Den britiske avisen The Daily Telegraph har tidligere knyttet Breivik til «Order 777» som skal ha tilknytning til Ulster Freedom Fighters i Nord-Irland, Afrikaner Weerstandsbeweging  acheter viagra i Sør-Afrika, serbiske nasjonalister, liberianere og kongolesere.

I samme artikkel nevnes tyskeren Nick Greger som senere, i et eksklusivt intervju i Dagbladet, har stått frem som den som driver «Order 777».

Merk at i omtalene av ham står det aldri at han leder «gruppen» eller denne fronten av selvstyrte grupper pluss enkeltpersoner.

Derimot omtales han av tilhengere, samt i videoer lastet opp på Youtube av ham selv, som Commander Nick Greger. På Youtube har han brukernavnet «madnick77«.

Faksimile Dagbladet.

 

Det finne flere likhetspunkter med Breiviks manifest i materiale fra «Order 777».

En person som navngis både i Breiviks notater og i videoer fra Order 777 er Milorad Ulemek, med tilnavnet «Legija» (legion). Han har også benyttet navnet Milorad Lukovic etter å ha giftet seg og tatt konas etternavn.

Noen kan kanskje finne det kuriøst at MadNick/kommandør Greger hyller Lonnie Earl Johnson som mentor for «Order 777».

Fra Youtube-video.

Lonnie Earl Johnson ble dødsdømt etter å ha skutt to tenåringer i Texas i 1990.

Drapsofrene var de to hvite guttene Gunar Nelson Fulk (16) og Leroy McCaffrey jr (17).

Dødsdommen mot Johnson, som var tidligere ustraffet, ble fullført ved giftinjeksjon 24. juli 2007. 13 år etter at han ble dømt til døden.

I annet materiale fra «Order 777» hylles den kongolesiske opprørslederen Laurent Nkunda. Greger har blant annet vært i Kongo i forbindelse med illegal, farlig, men også mulig lukrativ diamantsmugling. Breivik skrev også om slik diamantsmugling som en inntektskilde.

Mer: Nkunda er også kalt «slakteren fra Kisangani», TV2.


På nettstedet Document.no debatterte Breivik blant annet oppstart av en dagsavis for FrP. Dette har han også debattert på blant annet forum.hegnar.no under navnet «Anderson». 5. desember 2009 skal han ha lagt inn følgende:

«Frp må starte en egen dagsavis, dagens media er kjøpt av AP.
Du kan også kontakte meg på year2083@gmail.com hvis du ønsker å bidra i denne prosessen. For øyeblikket ligger dette på researchstadiet.»


De 1002 e-postadressene han sendte det såkalte manifestet sitt til like før terrorangrepene kan du finne her.

Her kan du lese med hennes egne ord hvordan en av de som skal ha chattet en del med Breivik på Facebook, og som mottok det såkalte manifestet hans på e-post, Laura Welch, beskriver oppdagelsen i en Facebookchat med brukeren Geert Wilders IFA Friends.

En annen som mottok e-post med manifestet, svensken Isak Nygren, har lagt ut hele e-posten her. E-posten inkludert adressatene kan du også se her.

GPS-koordinatene som NRK av en eller annen grunn har lastet opp og publisert blant mye annen informasjon her, viser at Anders Behring Breivik skal ha befunnet seg i Hoffsveien 18 da han sendte denne e-posten.

En PDF-versjon av hvordan Facebooksiden til Breivik så ut før den ble tatt ned finner du her.

Kommentarene han har lagt inn på Document.no finnes flere steder. Både på nettstedet selv og på Scribd.


Bloggurat

Blogglisten

Mer: Oppdatert Milorad Pelemis navngis som Breiviks kontakt.

Fra det bosniske nyhetsmagasinet Slobodna Bosna: «Legion (tilnavnet til Milorad Ulemek, red anm.) gjorde det ikke, men det er meget mulig at Milorad Pelemis, slakter av Srebrenica, har trent Breivik?».

Det er verdt å merke seg at det bosniske nyhetsmagasinet som først slapp navnet stiller spørsmål ved om han er den rette. Mange medier har i dag (20. april 2012) gjengitt at kontakten er navngitt uten å nevne at primærkilden faktisk kun spekulerer.

Annonser

Positivt med omtale

Det er ikke norske medier sin skyld at nordmennene sitter i fengsel.
Det er heller ikke norske medier sin skyld om de blir sittende. Hverken i Kongo eller i norsk fengsel.

Dersom man skal si noe om TV2s og VGs avsløringer av hva de egentlig jobbet med, og hadde planer om, så er det på flere måter positivt.

  • Moland og French har hatt problemer med å kommunisere hva de egentlig holdt på med. Det må være positivt å slippe å lyve eller slite med dårlig hukommelse.
  • Nordmenn får vite mer om hva som egentlig foregår i området. Det må være positivt å få informasjon om at det faktisk er åsted for en av verdens mest brutale kriger og opprør gjennom mange år og kanskje ikke det første stedet du planlegger å ta med «feite rikinger» på opplevelsesferie.
  • Andre eventyrlystne gutter kan kanskje komme på bedre tanker når de ser hva private væpnede oppdrag i urolige områder egentlig handler om.
  • Mange har gitt sine liv i kampen for ytrings- og pressefrihet. Å forkaste alt de har kjempet for i tilfelle det kanskje kan hjelpe noen eventyrere som har rotet seg opp i alvorlig trøbbel, er for dumt.

For pårørende i Norge kan det være sårt å oppleve naziantydninger som Dagbladet presenterte på førstesiden (papir). For ankesaken og straffeutmålingen vil det uansett ikke spille noen rolle.

Norske myndigheter har engasjert seg i saken fordi det dreier seg om dødsstraff. Samtidig har påtalemyndigheten og politiet mottatt materiale som kan være grunnlag for straffeforfølging i en norsk rettssal, når den tid kommer, for forhold de eventuelt ikke dømmes for i DR Kongo.

Men TV 2 har også fått bekreftet fra andre kilder som ikke kjente til brevet at nordmennene ville forsøke å oppnå kontakt med general Nkunda. Bakkevik bekrefter at de har mottatt andre og alvorlige dokumenter som omhandler Moland og French.

– Jeg kan ikke gradere alvoret i det på stående fot, men det er dokumenter av lignende type så vidt jeg har oppfattet.

Vernepliktige nordmenn som eventuelt kan knyttes til væpnede terrororganisasjoner, kan risikere  strenge straffer i norsk målestokk i Norge også.

Tidligere innlegg om saken:

Ulovlig oppdrag i Kongo.

Kan dø.

 

Bloggurat

Blogglisten

Twingly BlogRank

TV 2: Far: -Tjostolv holdt på å dø mandag. VG: Molands far krever at Støre reiser til Kongo. VG: SIG-legges ned. TV 2 : Friksen om sitt forhold til Moland og French. TV 2: Slik trente SIG-livvaktene. TV 2: Støre mener media burde skrive mer om Kongos humanitære katastrofe, og ikke bare om de to nordmennene. VG: Også French malariasyk. Vårt Land, TV 2: French ville bruke misjonsbestefars kontakter for å få oppdrag. TV 2: Ville hjelpe pygméer i Kongo. VG: Meldte Forsvarets ID-kort stjålet. TV 2, VG: Nordmann investerte 350 000 i krigsrollespill. TV 2 : Slik planla de det. TV 2, VG: Uganda rystet over leiesoldatene. VL, TV2, VG: Malariasyk Moland nekter å innlegges på sykehus, (og nekter å bli sitert i VG). VG: Moland Malariasyk, i følge advokat Furuholmen.

VG: Ukjent Kongo-vitne hørte tre skudd. (Nordmennene fortalte i mai om seks, og i august om fem skudd. Forsvarer Furuholmen mener norske medier hjelper påtalemyndigheten i Kisingani ved å ikke tie stille om hva Moland og French har drevet med. En slik innstilling kan skape inntrykk av at noen vil at norske medier bare skal skrive det Moland/French og Furuholmen forteller, uten å stille kritiske spørsmål eller bringe nyheter som ikke passer i de til ulike tider forskjellige versjoner av «Sannheten» som nordmennene serverer.)

TV2: Forsvarssjefen om treningsvideoen: -Dette er bare tull.

Annonser